Galerie Onrust laat werken van Felix Droese zien die deels ook te zien waren in de door Milco Onrust gemaakte tentoonstelling met dezelfde naam in 1987. Nu, 34 jaar later sluiten deze werken nog steeds én opnieuw aan bij de tijdsgeest, en wordt de kritische houding van Droese tegenover zijn tijd en omgeving in een nieuw daglicht gezet.
In het brede oeuvre van Droese is zijn maatschappijkritische blik als een rode draad door zijn werk te volgen. Mede door middel van het gebruik van tekst in zijn werk wordt de kijker op scherp gezet: op een zwart doek is een vorm gedrukt die doet denken aan een paardenschedel met daarnaast de Zweedse tekst förändra världen (verander de wereld).
Op een krantenpagina met werkgelegenheid advertenties bij de rijksoverheid is een cirkel te zien waarin staat: Dodenakker. Een woord voor begraafplaats of kerkhof, voortkomend uit een christelijke opvatting dat de doden als graankorrels in de aarde rusten. Droese kerft de tekst in een dwarsdoorsnede van een boomstam en drukt deze af. Hij ziet dodenakker als een landschap, een harmonieus beeld, een vergezicht, waar uiteindelijk iedereen eindigt.
In een ander werk bedrukt hij de foto van een landschap met het woord GELD. In Effecten uit 1986 reageert Droese op de ontwikkelingen in de kunstmarkt en het steeds belangrijker worden van kunst als belegging.
In Sozial Krank (sociaal ziek) zien we de tekst gedrukt op röntgenfoto materiaal. Alsof er een diagnose wordt vastgesteld; het ‘ik’ gevoel dat het sociale ontstijgt en waarin we de ander uit het oog verliezen. Onzichtbaar voor het blote oog maar lijden we er op de een of andere manier niet allemaal aan?
Het zijn woorden en beelden die voor elk een ander verhaal kunnen vertellen. Droese geeft aanleiding die verhalen aan te gaan, toen én nu.
De tentoonstelling Druksels met werk van Felix Droese en schilderijen van Arnulf Rainer is te zien tot en met 25 september 2021. Tijdens het Amsterdam Art Gallery weekend op 3, 4 en 5 september is de galerie geopend van 12.00 tot 18.00 uur.
Roos Duijnstee